"Vi vil gerne bidrage til det danske samfund" | Frederikssund Radikale Venstre

"Vi vil gerne bidrage til det danske samfund"

Sammen med udenrigsministereren Martin Lidegaard besøgte Frederikssunds lokale folketingsmedlem Helle Løvgreen Mølvig torsdag en syrisk familie, der nu bor i Frederikssund.

Snakken med familien, der bestod af mor, Suha, far, Mohamad, og deres to børn Sara og Karla, handlede dels om, hvordan familien var kommet til Danmark, men også om hvilke håb og drømme familien har for deres liv i Danmark. Både Suha og Mohamad fortæller, at deres håb og drømme primært handler om deres børn, og om at give dem mulighed for et liv, hvor de kan udfylde deres potientiale i et land, hvor det ikke er krig, bomber, gas og frygt, der dominerer hverdagen. Begge forældre er uddannede inden for revisorbranchen, og da familien valgte at flygte, var Suha i gang med at udarbejde en PhD afhandling. De oplyser, at de er nogle af de syrere, der blev længst tid i Syrien og Damaskus, idet de hele tiden havde et håb om og en tro på, at det nok skulle blive godt igen. Alligevel valgte de efter svære overvejelser at flygte fra Syrien efter deres bolig var bombet ned til grunden, og regimet i Syrien begyndte at benytte sig af kemiske våben, hvorfor forældrene blev bekymrede i forhold til deres børns sikkerhed. De tog flugten over Tyrkiet og gennem Grækenland, og Mohamad måtte efterlade sin kone og to børn, som han først så igen i Danmark.

De forklarer, at de er blevet taget godt imod i Danmark, og at Jobcentret er meget aktive i forhold til at få dem ind på arbejdsmarkedet, hvilket de er meget glade for, idet de gerne vil arbejde, så de selv kan skabe sig en fremtid for deres familie.

Familien giver udtryk for, at de følger den nuværende valgkamp, og at de også har bemærket, at især flygtninge- og indvandrerdebatten fylder meget. Mohamad oplyser, at han har forståelse for, at der kan være nogen, der er bekymrede for, hvordan Danmark skal kunne huse mange flygtninge, men påpeger også, at flygtninge også kommer for at kunne bidrage til samfundet. Han giver ligeledes udtryk for, at han har forståelse for, at folk kan være bange, men at han håber på, at han, og hans familie, kan være med til at ændre holdningen til flygtninge.