Det lokale folketingsmedlem Helle Løvgreen Mølvig (R) besøgte lokal succesvirksomhed | Frederikssund Radikale Venstre

Tavlemødet hos Mountain Top Industries er i fuld gang. Direktør Marie-Louise Bjerg gennemgår dagligt sikkerhed, kvalitet, kundetilfredshed, produktion, reklamationer og medarbejdernes ”temperatur” på jobbet. Alt sammen led i en lean strategi, der har ført til stor vækst for virksomheden over de seneste par år.

”Vi er nu omkring 75 medarbejdere med 18 forskellige nationaliteter, de sidste 15 er kommet indenfor den seneste måneds tid”.

Det radikale folketingsmedlem har taget en formiddag ud af valgkampen for at høre om succesvirksomheden og specielt, hvor arbejdskraften kommer fra og om der er nok kvalificerede medarbejdere.

Mountain Top laver specialdesignede hard tops til åbne ladbiler (Ute modeller) i hele verden. ”Faktisk har vi ingen direkte danske kunder. Vi leverer til internationale bilfirmaer i hele verden; Australien, Asien, Afrika og Europa”.

Bojan Bacic viser, hvordan toppene samles og kvalitetstjekkes inden de sendes med fragtbiler ud til kunden et sted i verden. Bojan, der er fra Serbien, er en af mange nationaliteter, der er repræsenteret hos MountainTop. Andre kommer fra lande som Ghana, Irak, Kroatien, Holland, Sverige, Somalia, Tyskland og Tyrkiet, for bare at nævne nogle.

”Det er alle gode og stabile medarbejdere, der enten har de kvalifikationer, vi skal bruge, eller også har de ikke, men så lærer vi dem selv op.” Hos Mountain Top er der alt fra ingeniører og designere til kontoruddannede og ufaglærte. ”Dem der endnu ikke er så gode til dansk, dem taler vi bare engelsk med. Men de bliver jo hele tiden bedre til det danske, så det er absolut ikke noget problem.”

Helle Løvgreen Mølvig var imponeret over den enorme vækst og de mange nyansættelser. ”I forbindelse med den aktuelle diskussion om, hvilke grupper, der er kommet i job, så er et job - et job for mig.” Og hvis nogen af vores lokale medborgere fra andre lande end Danmark – mange af dem har i øvrigt dansk statsborgerskab, kan få job, ja, så tæller det også i min statistik. Det vigtigste er jo, at virksomhederne kan få den arbejdskraft de efterspørger. Men naturligvis ser jeg gerne, at der er job til alle.

Direktør Marie-Louise efterlyser dog flere danske unge, der vil påtage sig fx en elevplads hos virksomheden. ”Vi mangler ansøgere til den del af vores virksomhed, der beskæftiger sig med administration og bogholderi. Der har vi oplevet, at vi ikke får de ansøgninger, vi havde håbet på.”

Radikale Venstre har stort fokus på, at få erhvervslivet og skolerne til at arbejde tættere sammen, for at gøre de unge bevidste om, hvilke muligheder de har for at få arbejde på de danske produktionsvirksomheder i hele Danmark. Vi skal tale uddannelserne og produktionserhvervene op og ikke kun de akademiske uddannelser og job. Det skal også være prestigefyldt at tage en uddannelse fra eksempelvis en produktionsskole eller HHX.

”Det var en fornøjelse at besøge Mountain Top Industries og se, at det faktisk går godt, også for en lokal virksomhed, der lever af det internationale marked. At det stadig kan være en fordel at producere lokalt, frem for i Kina, og at det ikke er landet, man kommer fra, der afgør om man bliver en god medarbejder. Og besøget bekræftede mig også i, at langt de fleste danske virksomheder, der beskæftiger udenlandsk arbejdskraft, gør det på fornuftige løn- og arbejdsmarkedsvilkår. Så det var hele besøget værd”, slutter den radikale kandidat Helle Løvgreen Mølvig.